Selasa, 27 Disember 2011

Malaysia dan Don 2





 
 

Malaysia sebuah negara yang aman sentosa. Saya bangga menjadi rakyat Malaysia. Kali ni mari kita berbicara tentang kaitan filem Don 2 dan Malaysia. Antara lokasi penggambarannya memang seperti yang diketahui ramai iaitu Malaysia. Destinasi penggambaran Don 2 ialah Melaka, Kuala Lumpur dan Langkawi.
Don 2 adalah filem aksi India yang akan datang serta ditulis dan diarahkan oleh Farhan Akhtar. Ia adalah sambungan kepada filem, Don: The Chase Continues [2006]. Bintang-bintang filem ini ialah Shah Rukh Khan, Priyanka Chopra dalam peranan sama dan juga Om Puri, Lara Dutta dan Kapoor Kunal dalam menyokong peranan. Filem ini ditayangkan di pawagam pada 23 Disember 2011 dalam 2D dan 3D dan juga akan didapati dalam bahasa Tamil dan Telugu.
Tun Dr Mahathir Mohamad juga dipaparkan dalam Don 2
PLOT
Bos kartel dadah Eropah bertemu di Riviera Perancis untuk membincangkan ancaman baru dari Asia. Don (Shah Rukh Khan) menjejaskan perniagaan mereka kerana dia mampu untuk menjual dadah pada harga yang lebih rendah kepada pelanggan mereka. Bos menghantar perkataan bahawa Don mesti mati. Don telah tinggal di Thailand untuk tempoh lima tahun yang lalu dan pergi kepada penyelesaian yang jauh untuk mengambil penghantaran kokain. Sebaliknya urus niaga biasa, Don untuk melawan jalan keluar kerana peniaga Eropah yang lebih berkuasa mahu dia mati. Beliau kemudiannya tidak dapat diterangkan kembali ke Malaysia di mana dia menyerahkan kepada Roma (Priyanka Chopra) dan Inspektor Malik (Om Puri). Don dijatuhi hukuman mati dan dihantar ke penjara Malaysia di mana dia bertemu Vardhaan (Boman Irani). Don dan Vardhaan melepaskan diri dari penjara dengan keracunan semua tahanan dan pergi ke Switzerland di mana mereka mendapatkan semula kandungan loker hanya Vardhaan dapat mengakses. Loker memegang pita yang menunjukkan Deewan (Aly Khan), naib presiden bank percetakan Euro, memberi rasuah kepada seseorang untuk membunuh pesaing. Don blackmails Deewan ke memberinya pelan induk kepada bank supaya dia boleh mencuri plat cetak. Diwan memberikan maklumat palsu dan mengupah pembunuh sebaliknya. Don berjaya melarikan diri dan pasukan pembunuh untuk bekerja untuknya. Deewan, yang ditinggalkan dengan tiada pilihan, tangan ke atas maklumat yang sebenar.

Don dan pasukan barunya merancang rompakan bank dan menjalankan rancangan mereka dengan mengambil tebusan. Selepas mencuri plat cetak, Don dikhianati oleh Vardhaan dan pasukannya tetapi berjaya melarikan diri. Walau bagaimanapun, salah seorang ahli, Sameer (Kunal Kapoor), memanggil polis dan Don ditawan. Tidak dapat masuk ke dalam bank dan membebaskan tebusan, pihak polis terpaksa bekerja dengan Don untuk kembali ke dalam bank dalam pertukaran untuk kekebalan. Don dan Roma berjaya untuk mencapai Vardhaan tetapi Roma adalah ditembak kerana dia enggan untuk membunuh Don apabila diberitahu untuk berbuat demikian. Don, Vardhaan dan samseng perjuangannya dan Don berjaya mengalahkan mereka. Beliau kemudian mendapatkan kertas imuniti dan mengambil Roma ambulans. Don dan Roma pertukaran satu sepintas lalu di antara satu sama lain di hadapan pintu ambulans berhampiran. Beliau kemudiannya detonates bom dia ditanam lebih awal dalam kereta Deewan. Ia menunjukkan bahawa Don sebenarnya masih mempunyai plat wang asal dan memberikan yang palsu kepada pihak polis. Plat palsu dimusnahkan dalam letupan yang membunuh Diwan. Pihak polis tidak boleh berbuat apa-apa sebagai Don mempunyai kekebalan dan tidak tahu bahawa Don mempunyai plat sebenar. Don juga memberikan polis cakera semua rakan-rakannya tetapi ia adalah benar-benar cakera dengan nama-nama kartel dadah Eropah. Semua ahli-ahli kartel yang ditangkap dan Don menjadi raja gelap Eropah.
PELAKON
Pelakon Malaysia, Ady Putra juga akan turut berlakon dalam filem ini. Dia merupakan peguam kepada Don di Malaysia.





PRODUKSI
Idea untuk pengambaran sambungan telah dikonsepkan sejak filem pertama yang dikeluarkan dan ia telah diumumkan oleh Farhan Akhtar sejurus selepas ditayangakan. Bagaimanapun, beliau telah terlibat dengan komitmen lain manakala Shah Rukh Khan yang diperlukan untuk pulih daripada pembedahan bahu supaya dia memberikan tarikh untuk Rab Ne Bana di Jodi dan My Name Is Khan kerana mereka memerlukan pengerahan tenaga fizikal yang sangat sedikit. Pada bulan Februari 2010, Akhtar mendedahkan bahawa skrip dan lokasi bagi filem yang telah dimuktamadkan. Filem ini menandakan Farhan Akhtar, kembali kepada arahan selepas jurang hampir 4 tahun. Shahrukh Khan menjadi selebriti pertama untuk mendaftar tatu dalam nama-Nya, apabila tatu 'D' yang dialihkan di tangannya dalam filem itu telah didaftarkan untuk perlindungan hak cipta.

Pada Ogos 2011, penerbit filem iti mengumumkan bahawa mereka akan mengeluarkan filem dalam 3D. Idea penukaran yang 3D berlaku kepada pengambaran manakala Farhan, untuk filem ini, tetapi selepas menjalankan ujian penukaran pelbagai di Los Angeles, pengeluar membuat keputusan untuk menukar yang filem keseluruhan. Pengarah fotografi dalam pengambaran filem dengan kanta istimewa yang dibuat lebih mudah untuk memberi satu dimensi ketiga. Ritesh Sidhwani mendedahkan bahawa dia mempunyai idea menukar filem itu ke dalam 3D selepas melihat Harry Potter dan Azimat Maut - Bahagian 2. Chuck Comisky, seorang veteran 3D S-inovator yang menyelia stereo 3D dan kesan visual dalam Avatar dan Sanctum, telah turut membantu dalam filem itu.

Filem ini telah diumumkan dengan pelakon asal memainkan semula peranan mereka, kecuali Arjun Rampal. Ia juga mengumumkan bahawa Lara Dutta berlakon untuk watak baru dalam filem. Penggambaran Filem bagi Don 2 bermula dari 10 Oktober, 2010 di Berlin. Khan untuk filem ini berusaha dalam menyediakan pek enam. Semasa di Berlin, Khan mengambil 300 kaki melompat untuk pengambaran tanpa pertolongan pegawai aksi .Pada bulan Disember 2010, pengambaran berakhir di Berlin.Pada bulan Februari 2011, pelakon datang ke Malaysia untuk fasa keduapengambaran di mana adegan beberapa pengambaran dalam penjara sebenar dengan banduan sebenar di sebalik penjara dan seksyen lengkap blok penjara adalah disediakan untuk pengambaran. Untuk mengelakkan apa-apa tidak diingini, t-shirt krew Don 2 telah dibuat khas untuk membezakan pakaian daripada banduan sebenar kerana ia merupakan zon keselamatan yang tinggi. Penggambaran Filem di Malaysia yang berlangsung selama sebulan dan berakhir pada 20 Mac, 2011. Pengambaran akhir filem ini telah diadakan pada bulan September, 2011.

Download di sini => Don 2.mkv = 386Mb | Part 1 | Part 2 |

0 analysis:

Catat Ulasan

Translate This Page