Salam Aidil Fitri

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh umat Islam yang menyambutnya.

The National Academy of Chinese Theatre Arts(中国戏曲学院)

Pertukaran Belajar mahasiswa Universiti Malaya ke NACTA untuk mempelajari Opera China.

Teater Tuah dan Jebat 2015

Naskah lagenda yang disuntik dengan pemikiran yang baru.

Teater KAWAD

Mengisahkan kehidupan keluarga Mejar Bersara Abdul Kabir.

#PrayForGAZA

Marilah kita bersama-sama berdoa supaya mereka kuat dan tabah menghadapi musuh iaitu Zionis Laknatullah.

Ahad, 27 November 2016

[REVIEW] Pandangan Terhadap Filem Hanyut 2016


Filem Hanyut merupakan satu filem yang agak berat untuk ditonton jika kepenatan. Semalam, selesai penggambaran, admin dan beberapa rakan berkesempatan menonton filem ini. Permulaan filem ini hampir membuatkan admin terlelap kepenatan sebab admin bukan antara mereka yang bpunya minat dalam sejarah. Tapi filem ini merupakan filem yang ditunggu-tunggu ramai. 

Bermula dari membeli tiket, admin dapat lihat banyak lagi kerusi kosong. Memang filem Malaysia kurang mendapat sambutan. Ramai lebih suka menonton filem luar. Bagi admin, filem Malaysia semakin baik.

Dalam tontonan ini, admin dapat rasakan bahawa filem ini bukan mengangkat sejarah secara menyeluruh. Latarnya sahaja digunakan pada zaman itu, 18++ tahun. Isu yang diangkat ialah isu kekeluargaan dan kasih sayang. 

Melalui filem ini admin dapat rasakan bagaimana perasaan dipaksa berkahwin dan anak yang dilahirkan tersepit di tengah-tengah pertelangahan ibu bapa. Seorang ibu yang mahu anaknya mengikut cara hidup tempatan manakala seorang ayah yang mahukan anaknya mahu ikut cara hidup yang lebih mewah seperti Inggeris.

Dari segi, dialog yang dilontarkan, admin agak keliru dengan kata pengganti diri yang digunakan. Adakah disengajakan atau terlepas pandang. Kadang kala pengganti diri untuk mereka menggunakan perkataan 'mereka semua' kadang kala menggukan 'diorang'. Admin keliru sebab zaman itu adakah perkataan itu sudah wujud.

Seterusnya dari segi lakonan, admin suku dengan lakonan Sofia Jane. Lakonan sebagai seorang ibu yang mempunyai kesakitan dalam dirinya meninggalkan kesan. Tidak kurang juga dengan pelakon yang lain. 

Babak mayat yang tersangkut dikatakan mayat Daim memang admin boleh mengagak bahawa itu bukanlah mayat Daim. Cuma admin tak dapat nak agak mayat siapa yang digunakan untuk menggantikannya.

Keseluruhan ceritanya, admin boleh beri 8/10. Tahniah kepada ahli produksi. Mungkin admin kepenatan setelah selesai shooting semalam. Sebab itu admin merasakan filem ini agak berat untuk admin terima. Apa-apa pun, jom sokong filem Malaysia. Pergilah menonton di pawagam yang berdekatan sementara masih dalam tempoh tayangan.

Sabtu, 19 November 2016

IKLAN JAWATAN KOSONG - Followers Wanted


Like Here : https://goo.gl/DQq9W3
Follow Here : https://goo.gl/U89mkq
Follow This : https://goo.gl/2X7Cuw
Subscribe This : https://goo.gl/iZr6Ea

Hampir 50 hari aku tak upload post dekat sini. Ok. Baiklah, kali ni aku nak kongsikan berkenaan dengan FOLLOWERS. Sebenarnya aku dah lama bercakap dan bercerita dengan kawan-kawan aku pasal followers ni. Lebih kurang dua hari lepas viral pasal Amerul Affendi Akur Dipinggir Stesen TV Kerana Tidak Kacak. Satu lagi disebabkan followers yang tidak ramai.

Jadi aku malas nak komen banyak sebab memang dah terlalu sakit telinga aku berkaitan benda. Apa yang aku boleh pesan dekat sini adalah dua syarat atau tips untuk masuk ke dalam mainstream atau bidang yang komer sial.

Syarat yang pertama ialah mempunyai followers yang ramai. Nak jadi pelakon utama paling kurang pun kena ada 100K.

Syarat yang kedua ialah mempunyai rupa paras yang baik. Cantik & hensem sudah pasti. Jangan risau muka boleh jual.

Itu syaratnya.

Eh, Bakat ?

Tak pe, bakat kau jangan risau, itu tak penting. Kita boleh pejam mata. Orang akan tengok juga. Lama-lama orang boleh terima. Kayu tu perkara biasa kat sini.

Aku cakap benda ni pun bukan aku nak kata aku bagus pun berlakon. Followers? Jangan cakaplah. Rupa? Aku rasa aku tak perlu kritik ciptaan Allah. Tak apa, aku tak salahkan mereka pun. Aku salahkan diri aku sebab sejak lahir-lahir dulu aku tak pergi facial, tak pergi gym, tak pergi saloon untuk penampilan diri. Memang salah aku pun.

Casting pun dah minta followers semua berapa kat borang tu. Memang aku kalah la kat situ.

Ok. cukup la kot aku membebel kali ni. Nanti aku bebel lagi. Maaflah macam kasar sikit. Tapi realitinya di sini. Jadi cubalah tengok media so sial saya kalau teringin nak follow. 

Apa yang aku perlu buat sekarang ialah percaya pada REZEKI & MASA. Sekian.

Like Here : https://goo.gl/DQq9W3
Follow Here : https://goo.gl/U89mkq
Follow This : https://goo.gl/2X7Cuw
Subscribe This : https://goo.gl/iZr6Ea

Translate This Page