Salam Aidil Fitri

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh umat Islam yang menyambutnya.

The National Academy of Chinese Theatre Arts(中国戏曲学院)

Pertukaran Belajar mahasiswa Universiti Malaya ke NACTA untuk mempelajari Opera China.

Teater Tuah dan Jebat 2015

Naskah lagenda yang disuntik dengan pemikiran yang baru.

Teater KAWAD

Mengisahkan kehidupan keluarga Mejar Bersara Abdul Kabir.

#PrayForGAZA

Marilah kita bersama-sama berdoa supaya mereka kuat dan tabah menghadapi musuh iaitu Zionis Laknatullah.

Isnin, 12 Disember 2016

REVIEW - Pandangan Terhadap Filem Desolasi 2016


Setelah selesai satu persembahan monolog kelmarin aku terus merangka untuk menonton filem. Makanya aku pilih filem #Desolasi oleh Syafiq Yusof. Tahniah aku ucapkan.

Bermula dari trailer nya aku mula ternanti-nanti filem ni. Tiba tarikh tayangan, aku cuba mengajak rakan untuk menonton tetapi tidak berjaya. Tambahan pula aku punya latihan untuk persembahan lain. Makanya, hari ni aku berkelapangan untuk menonton.

Sepanjang menantian aku untuk ada masa menonton filem ni,aku dapat beberapa pandangan dari kawan-kawan yang mengatakan filem ni tak best. Penceritaan yang lemah dan beberapa kelemahan lagi. Tapi bagi aku, selagi aku tak tonton aku tak boleh komen panjang. Yes. Lain orang, lain dia punya pandangan. Dan pandangan tidak tertakluk kepada betul atau salah.

Filem Desolasi merupakan antara filem yang aku minat kerana kesan-kesan khas dia atau orang putih cakap CGI. Memang betul, filem ni 2/3 daripadanya guna CGI. Syabas Syafiq kerana berani. Aku follow Syafiq ni dari filem-filem pendek dia lagi kat Youtube. CGI dalam filem ni betul-betul gempak. Walaupun ramai yang membandingkan filem ni dengan filem luar, aku dapat rasa CGI kita meningkat. Part CGI yang paling aku suka dalam filem ni, part KL kosong tak ada seorang pun. Fuh, terbaik.

Bagi aku filem ini agak direct, dimana sesuai untuk penonton yang tidak mahu berfikir dan menunggu untuk disuap. Kerana filem ni tak tinggalkan persoalan persoalan yang tergantung untuk difikirkan. Kesemuanya dijawab dalam filem ni. Antara persoalan yang sempat melekat dalam kepala otak aku, 

"Kenapa daun berwarna hijau?"
Soalan ini diajukan oleh Aiman (lakonan Syamsul Yusof) ketika sekolah.

"Ayah, kenapa Tuhan tak bagi semua orang senang, semua orang kaya?"
Soalan Aiman kepada ayahnya (lakonan Jalaludin Hassan) ketika kanak-kanak.

Soalan-soalan ini mungkin ada yang pernah bertanya atau pernah ditanya. Dalam filem ini menggambarkan soalan-soalan ini tidak dapat dijawab oleh mereka yang lebih dewasa lalu memukul dengan rotan budak yang bertanya. Di sini dapat dilihat bagaimana mereka yang lebih banyak makan garam tidak dapat menurunkan egonya kerana tiada jawapan dengan memarahi penyoal.

Dalam filem ni, aku dapat dua isu besar yang cuba ditunjukkan. Pertama 'Sindrom Anton Babinski'. Penerangan tentang Sindrom Anton Babinski sampai pada aku melalui Desolasi. Kedua, 'Persoalan'. Menjadi lumrah manusia suka mempersoalkan. Dalam filem ni, Aiman selalu mempersoalkan tentang kesusahan yang dilaluinya.

Watak Aiman dibina cukup untuk membawa dia kepada alam desolasi. Bagi aku, watak Aiman agak menyentapkan. Kerana Aiman menjadi simbol untuk kita semua berfikir akan natijah terhadap ujian yang datang menduga. Aku ada pernah dengar 'jahat mana sekali pun, jangan tinggal solat'. Itu perkataan yang aku terlintas bila menonton filem ni. 

Desolasi boleh dikategorikan filem agama. Aiman selalu ditimpa kesusahan walaupun dia menjaga mak dia yang sakit. Nampak seperti dia membuat kebaikkan tetapi aku melihat bahawa, dia jaga mak dia tanpa ikhlas. Lepas tu, dia kurang ajar dengan ayah dia disebabkan kebenciannya dari kecil. Setiap kali ayah dia tanya "dah solat belum?", Aiman akan mengelak untuk menjawab soalan tu. Dari situ, kita dapat tahu mesej yang ingin disampaikan. Aku sedar filem ni jadi satu medium tarbiah sentap dengan bait-bait dialognya.

Contoh, babak atas bangunan, antara Aiman dengan Zahid (lakonan Pekin Ibrahim). Zahid memberitahu Aiman bahawa kekusutan yang dilalui Aiman adalah ujian (aku lupa dialog yang diucapkan), tetapi balas Aiman "Kau tak perlu bagitahu aku, semua orang kat luar sana pun tahu!". babak ni buat aku berfikir tentang 'alter ego'.

Selain tu, dialog Aiman dengan Maya (lakonan Bella Dally) sangat menarik. Ketika Aiman seronok berada dalam desolasi, dia bertengkar dengan Maya disebabkan Maya mahu keluar dari alam imaginasi tu bertentangan dengan Aiman yang menganggap alam imaginasi tu adalah Syurga. 

Aiman mempersoalkan,
"Apa bukti wak kalau ni bukan Syurga?". 

Maya jawab,
"Kalau ni Syurga, pertelingkahan ni tak akan berlaku!".

Lepas tu, Aiman mempersoalkan lagi tentang situasi Maya,
"Awak dah 10 tahun terperangkap kat sini, kenapa awak masih solat sedangkan doa-doa awak tak dikabulkan"

Maya membidas,
"Kita solat ni untuk mendapatkan sesuatu atau sebab Tuhan yang layak disembah?"

Akhir filem ni memberi impak yang bagus. pengajaran yang sesuai ditonton untuk semua lapisan masyarakat. Kadang kala kita selalu merungut dengan kesusahan. Hal tersebut menjadikan kita lupa bahawa kita sedang diuji.

Ada satu ayat ni memang menarik untuk dihadam. (Aku tak ingat sebutir-sebutir ayat dia)
"Dulu ketika aku celik, aku tak nampak erti kehidupan ni. Sekarang, Allah butakan mata aku untuk melihat apa yang aku tak nampak ketika aku tak buta dulu."

Dari segi karekter, ada sedikit yang aku terganggu. part yang Aiman jadi buta. Bagi aku, kalau nak buat watak buta ni agak susah. Mata orang buta ada yang terbuka ada yang nampak mata putih saja dan ada yang tutup. Tetapi, pilihan buta untuk Aiman ialah yang mata terbuka. Mata buta yang terbuka, aku rasa anak mata patutnya fokus kat satu point saja. Maksud aku, stay tak bergerak. tetapi, mata Aiman ketika buta dalam filem ni, tidak membuat aku percaya sebab agak meliar. Untuk watak Zahid pula, ketika nak duduk atas bangku dengan Aiman, aku nampak seperti dia off karekter sekejap sebab secara tiba-tiba kecacatan kakinya hilang masa nak duduk tu. Watak ayah pula, agak mumbling masa dalam kereta dengan Zahid lepas buat laporan polis.

Apa-apa pun tahniah tahniah buat seluruh pihak yang menjayakan filem Desolasi ni. Satu lagi filem yang menduduki carta aku sendiri. Tak membazir duit yang aku bayar untuk tonton. Aku bagi 8/10 keseluruhan filem ni. Ada lagi yang boleh ditambahbaik.

Jadi aku sarankan, pergilah menonton di pawagam berdekatan sementara masih dalam tayangan.

Aku pun masih mencari lagi dalam kehidupan ni. Pandangan kat atas ni aku buat berdasarkan apa yang aku faham dan tonton serta kehidupan yang aku lalui.

Ok. jumpa lagi. Aku nak pergi ke alam fantasi aku sekarang.

Selasa, 6 Disember 2016

KEPERLUAN IDEA & SKRIP RANCANGAN UDTV 2017


TAKLIMAT KEPERLUAN IDEA & SKRIP RANCANGAN UDTV 2017

Senarai program Unit Drama TV untuk tahun 2017 :

·         Panggung RTM (Telemovie)
ü  Durasi adalah 90 minit
ü  One-off
ü  Tema Aidilfitri
ü  Tema Hari Kebangsaan
ü  Tema Aidiladha
ü  Tema Hari Malaysia
ü  3 telemovie bebas (tidak bertema)

·         ED Tube (Electronic Drama Tube)
ü  Drama pendek bersiri
ü  Durasi adalah 7 minit untuk satu episod
ü  2 story /cerita
ü  1 cerita berjumlah 26 episod
ü  Tema bebas

·         Filem Pendek (Short Film)
ü  Filem pendek berdurasi 3 – 5 minit
ü  Tidak berepisod dan one-off
ü  5 cerita
ü  Tema bebas

·         Sitkom
ü  3 musim
ü  1 musim mempunyai 13 episod
ü  Jumlah episod, 3 x 13 = 39 episod
ü  Tajuk kerja sitkom “RUMAH KACA PRESINT 8

·         ABU (Asian Broadcasting Union) Short Drama
ü  Drama pendek
ü  Durasi adalah 15 minit
ü  One-off dan tidak berepisod
ü  Tidak bertema tetapi menjurus ke arah cerita berkonsep kanak-kanak

·         Kapsul / Public Service Announcement (PSA)
ü  Durasi adalah 3 minit
ü  Berkonsepkan public service announcement
ü  2 mesej
ü  One-off
ü  Tema Hari Kebangsaan


SYARAT-SYARAT
1.    Setiap proposal perlu dihantar pada atau sebelum 14 Disember 2016
(SILA SERTAKAN PROFILE PENULIS UNTUK RUJUKAN)

2.    Kaedah penyertaan melalui cara :
EMAIL : skripudtv@yahoo.com

3.    FORMAT
                      I.        Kategori
                    II.        Tajuk
                   III.        Logline
                  IV.        Storyline / sinopsis lengkap / berbentuk
                   V.        Line-up cerita
                  VI.        Watak dan Perwatakan
                 VII.        Perakuan Penulis
                                          i.    “Saya mengaku bahawa cerita ini adalah milik saya dan belum pernah diterbitkan di mana-mana Stesen Televisyen”.

Ahad, 27 November 2016

[REVIEW] Pandangan Terhadap Filem Hanyut 2016


Filem Hanyut merupakan satu filem yang agak berat untuk ditonton jika kepenatan. Semalam, selesai penggambaran, admin dan beberapa rakan berkesempatan menonton filem ini. Permulaan filem ini hampir membuatkan admin terlelap kepenatan sebab admin bukan antara mereka yang bpunya minat dalam sejarah. Tapi filem ini merupakan filem yang ditunggu-tunggu ramai. 

Bermula dari membeli tiket, admin dapat lihat banyak lagi kerusi kosong. Memang filem Malaysia kurang mendapat sambutan. Ramai lebih suka menonton filem luar. Bagi admin, filem Malaysia semakin baik.

Dalam tontonan ini, admin dapat rasakan bahawa filem ini bukan mengangkat sejarah secara menyeluruh. Latarnya sahaja digunakan pada zaman itu, 18++ tahun. Isu yang diangkat ialah isu kekeluargaan dan kasih sayang. 

Melalui filem ini admin dapat rasakan bagaimana perasaan dipaksa berkahwin dan anak yang dilahirkan tersepit di tengah-tengah pertelangahan ibu bapa. Seorang ibu yang mahu anaknya mengikut cara hidup tempatan manakala seorang ayah yang mahukan anaknya mahu ikut cara hidup yang lebih mewah seperti Inggeris.

Dari segi, dialog yang dilontarkan, admin agak keliru dengan kata pengganti diri yang digunakan. Adakah disengajakan atau terlepas pandang. Kadang kala pengganti diri untuk mereka menggunakan perkataan 'mereka semua' kadang kala menggukan 'diorang'. Admin keliru sebab zaman itu adakah perkataan itu sudah wujud.

Seterusnya dari segi lakonan, admin suku dengan lakonan Sofia Jane. Lakonan sebagai seorang ibu yang mempunyai kesakitan dalam dirinya meninggalkan kesan. Tidak kurang juga dengan pelakon yang lain. 

Babak mayat yang tersangkut dikatakan mayat Daim memang admin boleh mengagak bahawa itu bukanlah mayat Daim. Cuma admin tak dapat nak agak mayat siapa yang digunakan untuk menggantikannya.

Keseluruhan ceritanya, admin boleh beri 8/10. Tahniah kepada ahli produksi. Mungkin admin kepenatan setelah selesai shooting semalam. Sebab itu admin merasakan filem ini agak berat untuk admin terima. Apa-apa pun, jom sokong filem Malaysia. Pergilah menonton di pawagam yang berdekatan sementara masih dalam tempoh tayangan.

Sabtu, 19 November 2016

IKLAN JAWATAN KOSONG - Followers Wanted


Like Here : https://goo.gl/DQq9W3
Follow Here : https://goo.gl/U89mkq
Follow This : https://goo.gl/2X7Cuw
Subscribe This : https://goo.gl/iZr6Ea

Hampir 50 hari aku tak upload post dekat sini. Ok. Baiklah, kali ni aku nak kongsikan berkenaan dengan FOLLOWERS. Sebenarnya aku dah lama bercakap dan bercerita dengan kawan-kawan aku pasal followers ni. Lebih kurang dua hari lepas viral pasal Amerul Affendi Akur Dipinggir Stesen TV Kerana Tidak Kacak. Satu lagi disebabkan followers yang tidak ramai.

Jadi aku malas nak komen banyak sebab memang dah terlalu sakit telinga aku berkaitan benda. Apa yang aku boleh pesan dekat sini adalah dua syarat atau tips untuk masuk ke dalam mainstream atau bidang yang komer sial.

Syarat yang pertama ialah mempunyai followers yang ramai. Nak jadi pelakon utama paling kurang pun kena ada 100K.

Syarat yang kedua ialah mempunyai rupa paras yang baik. Cantik & hensem sudah pasti. Jangan risau muka boleh jual.

Itu syaratnya.

Eh, Bakat ?

Tak pe, bakat kau jangan risau, itu tak penting. Kita boleh pejam mata. Orang akan tengok juga. Lama-lama orang boleh terima. Kayu tu perkara biasa kat sini.

Aku cakap benda ni pun bukan aku nak kata aku bagus pun berlakon. Followers? Jangan cakaplah. Rupa? Aku rasa aku tak perlu kritik ciptaan Allah. Tak apa, aku tak salahkan mereka pun. Aku salahkan diri aku sebab sejak lahir-lahir dulu aku tak pergi facial, tak pergi gym, tak pergi saloon untuk penampilan diri. Memang salah aku pun.

Casting pun dah minta followers semua berapa kat borang tu. Memang aku kalah la kat situ.

Ok. cukup la kot aku membebel kali ni. Nanti aku bebel lagi. Maaflah macam kasar sikit. Tapi realitinya di sini. Jadi cubalah tengok media so sial saya kalau teringin nak follow. 

Apa yang aku perlu buat sekarang ialah percaya pada REZEKI & MASA. Sekian.

Like Here : https://goo.gl/DQq9W3
Follow Here : https://goo.gl/U89mkq
Follow This : https://goo.gl/2X7Cuw
Subscribe This : https://goo.gl/iZr6Ea

Selasa, 4 Oktober 2016

[BERITA] Ainan Tasneem Berhenti Menyanyi Selepas Nikah Tahun Depan


Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Dah lama admin tak post pasal berita kat sini. Ok, kali ni Admin nak share satu berita tentang salah seorang penyanyi yang Admin kipas susah mati sejak lagu pertamanya. Ini dia. Ainan Tasneem Ridzuan. Dah nak kahwin dah. Admin tahu sejak dari gambar instagram yang dimuat naik pada 30 September 2016. Ini dia.

Dengan hashtag nya #ainanxariff . Ini lagi satu gambar kek pertunangan Ainan.

Jadi, pada hari ni berita ini mula disiarkan di mStar Online. Berita tersebut bolehlah dibaca di bawah ini.

---
PETALING JAYA: Penyanyi lagu 150 Juta, Ainan Tasneem bakal berkahwin dengan seorang jurutera yang dikenali sebagai Ariff pada 7 Januari depan.

Ainan atau nama sebenarnya Ainan Tasneem Ridzuan, 24, berkata, dia menerima lamaran selepas dua bulan mengenali pemuda berkenaan menerusi seorang rakan.

Saya buat keputusan untuk menerima lamaran dia (Ariff), walaupun kami baharu sahaja berkawan sejak dua bulan lalu.

"Saya buat solat ikhtiharah setiap hari dan yakin dengan keputusan ini. Lagi pula kami memilih untuk mengenali lebih dekat selepas berkahwin nanti," ujarnya kepada mStar Online.

Majlis pernikahan akan diadakan sebelah pagi pada 7 Januari 2017 di Hotel Blue Wafe Shah Alam, manakala majlis resepsi di lokasi yang sama pada sebelah petang.

Ainan berkata, urusan untuk berumah tangga berjalan lancar dan dipermudahkan selepas kedua-dua pihak keluarga memberi restu untuk berkahwin.

Dia juga yakin dengan keikhlasan dan tanggungjawab yang ditunjukkan lelaki tersebut dalam menjaga ibu dan ahli keluarga yang lain.

"Semuanya berjalan dengan pantas dan Allah telah dipermudahkan urusan kami, keluarga kedua-dua belah pihak juga setuju dan mahu ia dilangsungkan dalam tempoh tiga bulan dari sekarang.

"Saya juga sudah bersedia untuk berkahwin kerana sebelum ini saya banyak kali bercinta dan gagal dalam percintaan," ujarnya.

Sementara itu, Ainan berkata, dia juga mengambil keputusan untuk berhenti menjadi seorang penyanyi selepas bergelar isteri.

Katanya, keputusan tersebut juga sudah dimaklumkan kepada pihak pengurusannya MVM Music walaupun masih lagi mempunyai empat bulan kontrak bersama syarikat berkenaan.

"Saya yang buat keputusan untuk berhenti menyanyi selepas berkahwin dan saya sudah maklumkan hal ini kepada syarikat rakaman.

"Kontrak saya dengan MVM hingga April tahun depan dan rasanya mereka juga tidak menghalang pendirian saya ini," ujarnya.

Ainan berkata, dia akan menyambung pelajaran ke peringkat doktor falasafah (PhD) dan mengejar cita-cita sebagai seorang pensyarah.
---

Jadi, tahniah Admin ucapkan buat Ainan dan pasangan. Semoga bahagia sampai ke Syurga hendaknya. Barakallah. #TillJannah gitu.

P/s : Ainan dan nak berhenti nyanyi. Huhuhu. Tapi, Ainan pun nak jadi pensyarah. Semoga berjaya!!!

Isnin, 3 Oktober 2016

[PUISI] Ungkapan Berat

Ungkapan Berat


Kala langit mengejar terang pancaran mentari
Aku masih melihat gelap mencari satu cahaya
Tika aku mulakan langkah menuju bahagia
Diri menolak hajat hati yang meronta untuk berbicara

Dia hadirkan kamu yang tidak pernah aku kenal dan aku sangka
Lalu aku mula menghampiri kamu untuk mengenali sama kamu
Namun hanya seketika aku menyimpan rasa terhadap kamu
Kerana aku berundur setelah aku tahu kamu sudah berpunya

Aku teruskan melangkah tanpa sedikit kesal
Kerana aku tahu rasa yang aku alami tidak kuat buat kamu
Namun kamu tidak perlu risau dengan aku
Pengunduran aku tiada siapa yang harus disalahkan

Kala itu langit terus membisu tiada sepatah kata
Dia buka kembali hati aku untuk mencintai lagi
Kamu yang selalu membangkitkan kembali rindu dan resah hati aku
Aku kembali bisa tertawa melupakan cerita lama

Kamu punya sesuatu yang tidak pernah aku jumpa sebelum ini
Mungkin kamu adalah jawapan kepada pintaku terhadap Dia
Aku tidak pernah menyatakan bahawa aku jatuh cinta kepada kamu
Namun aku selalu menyatakan kepada Dia bahawa aku ingin kamu

Dalam langkah aku menuju ke arah kamu
Dia tunjukkan aku bahawa kamu juga kepunyaan orang lain
Aku bertanya lagi kepada Dia kenapa aku diuji dengan cara begini
Dengan luka aku mula enggan melangkah lagi

Ketika hati aku sedang sepi memerlukan seseorang
Dia hadirkan kamu pula mengisi ruang kesepian ini
Di hadapan kamu aku takut mengungkap rasa cinta buat kamu
Sebaliknya aku meminta kamu dalam setiap sujudku

Kamu hadir membawa satu nama
Nama yang selalu aku menyebutnya dalam setiap doa aku
Kamu membawa setiap rasa sehingga ke nadi aku
Rasa yang bisa aku kembali tersenyum riang

Aku ingin memindahkan langkah aku ke dalam kamu
Dia memberi jawapan dalam usaha aku memindahkan langkah
Jawapan yang mengembalikan langkah aku kepada langkah sebelumnya
Kamu juga bukan kepunyaan aku untuk aku bahagia bersama kamu

Adli Shinichi
9:45 malam, 2 Oktober 2016
Kuala Lumpur

Selasa, 6 September 2016

[PUISI] Bangkit


Bangkit

Meniti suram cahaya
Menyusur liku perjalanan
Kaki seakan terpahat
Tubuh meronta bangkit
Sinar mentari menampar diri
Bising kota memekak telinga
Deruman enjin memaksa jaga
Bangunlah duhai leka
Terjah apa yang menyapa
Gapai cebisan nota
Kekuatan diri jangan disangkal
Pekak saja kata mereka
Mereka tiada dalam ruang kita
Kita jadi kita cipta
Biar mereka yang buta
Kerlipan bintang sejuta
Ayuh meroket ke sana
Bangkit semula jika ditarik jatuh
Abaikan tingginya graviti
Terus mendongak langit
Jangan dilupa bumi
Asal usul mulanya kita
Siapa yang bantu kita
Semuanya Dia Yang Maha Esa

Adli Shinichi
4:10 petang, 6 September 2016
Sasana Kijang, Kuala Lumpur

Rabu, 31 Ogos 2016

[PUISI] Erti Satu Bangsa


Erti Satu Bangsa

Lahirnya lebih awal daripada kita
Hidupnya lebih lama daripada kita
Jasanya lebih banyak berbanding kita
Pengorbanannya menandingi kita

Namun serpihan sejarah kian dilupakan
Anak muda kian dewasa
Lupa segala jasa dan pengorbanan
Pejuang kemerdekaan dan bangsa
Negara kita wujud pelbagai bangsa
Harus bersatu untuk mencapai kejayaan

Perjuangan demi dia terlalu perit
Pengorbanan yang dibuat terlalu jerih
Penantian demi penantian
Peperangan demi peperangan

Janganlah kita mementingkan diri
Janganlah kita lupa diri
Janganlah kita meninggi diri

Kita satu negara
Kita berbilang bangsa
Kita rakyat merdeka
Melayu, Cina, dan India. Lain bangsa
juga bersama satu Negara

                                                bom
                        bom
bom

Usah biarkan ianya
Merobek kembali apa yang kita bina
Tanah Malaya
Malaysia bebas merdeka

Adli Shinichi
5:30 petang, 30 Ogos 2016
Kompleks Campbell, Kuala Lumpur

Selasa, 30 Ogos 2016

[EVENT] Revolusi Malam Merdeka


Persatuan Aktivis Seni Indie Malaysia mempersembahkan REVOLUSI MALAM MERDEKA

REVOLUSI MALAM MERDEKA adalah sebuah projek indie yang merangkumi elemen komuniti, seni dan budaya demi menyemarakkan dan menyemai semangat patriotik dan cinta akan negara.

Ayuh bersama-sama kami malam ini (30 Ogos 2016) di perkarangan Kompleks Campbell, Jalan Dang Wangi, Kuala Lumpur bermula jam 8.00 malam dalam REVOLUSI MALAM MERDEKA. Semarakkan semangat patriotik dan cinta akan negara bersama band jemputan dan aktivis seni seperti Patriots, Gejika, Juan Danza, Fadzil Radzi, Adli Shinichi, Taufiq Sallehuddin dan Akyem Samad.

Anda juga berpeluang memenangi wang tunai RM200 dengan menyertai pertandingan Foto Android. Hanya perlu hadir dan muat naik gambar program kami ke laman sosial masing-masing dengan menggunakan hashtag #Sehatisejiwa #RevolusiMalamMerdeka

http://www.facebook.com/events/824369687699315

Ahad, 21 Ogos 2016

[VIDEO] SpongeBob SquarePants - Eek an Urchin! - Malay Dub

SpongeBob SquarePants - Eek an Urchin! Malay Dub. Not an official one. I do this just for fun.

3 characters that I dub is Spongebob, Squidward and Mr Crab.

Watch it here.

Jumaat, 29 Julai 2016

[LIRIK] Dia Milik Orang - Harry Khalifah


Lirik Dia Milik Orang
Lagu & Lirik : Harry Khalifah

Mula di hari itu
Bila aku bertemu
Gadis sungguhnya ayu
Mata aku terpaku
Hati mula bertanya

(A) Adakah dah berpunya
(D) Lantas sekelip mata
(L) Orang bersamanya
(I) Rupanya dia...

--- @adlishinichi ---

Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang

Ramai sudahku temu
Tapi tiada yang satu
Gadis seperti itu
Satu dalam beribu

Sayangnya dah berpunya
Milik si kekasihnya
Boleh dipandang mata
Pandang seketika tapi ku tak mahu

--- @adlishinichi ---

Aku milik orang
Aku milik orang
Aku milik orang
Aku milik orang

Dia milik orang
(S) Dia milik orang
(H) Dia milik orang
(I) Dia milik orang
(N) Dia milik orang
(I) Dia milik orang
(C) Dia milik orang
(H) Dia milik orang
(I) Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang
Dia milik orang

Selasa, 26 Julai 2016

[PUISI] Ikatan Lutsinar

Ikatan Lutsinar

Letih meneroka membebani tubuh
Mencari secebis not not bercorak berwarna
Dahulunya dipuja membuat diri bahagia
Namun hanya tinggal igauan pemusnah mimpi
Not not pelbagai wajah hilang nilainya
Buat penyelesaian yang tak sudah
Janji manis not not berbentuk serupa
Ibarat hidup menanti maut menjelma

Not not hanya benda semata
Buat hamba yang putih mata
Hamba dunia yang makin tua meniti usia
Usai menerka tubuh mula tidak bermaya
Rebah terpejam melayari nikmat tidak terhingga
Ada yang menghempas empuk
Ramai juga beralas kepingan berwarna coklat
Tidak kurang pula berlapik perihal dunia

Dunia mula berubah tika hanyut dibelai
Menikmati keindahan yang penuh khayal
Jasad ibarat tiada lagi di tempat asalnya
Menerjah alam yang penuh tanda tanya
Sepertinya benar berlaku diri merasa
Terus berlayar meneruskan agenda khayalan minda
Terlupa berfikir ianya petanda atau bohong semata

Burung mula berkicau membuka sayapnya
Ayam juga berkokok memberi tanda
Sang mentari mencurahi cahaya membuka rezeki
Bayu segar menampar suasana sepi
Namun punya tubuh yang masih bermimpi
Indah igauan tidak melepaskan empunya tubuh
Takut mimpi indah tinggal mimpi
Terus pejam sang jasad yang sudah diracun
Racun berbisa memberati hamba
Hamba yang telah diselimuti sang penggoda durjana
Tidak memberi ruang untuk kita bersemuka Yang Maha Esa

Adli Shinichi
12:29 am, 26 Julai 2016
Kuala Lumpur

Ahad, 24 Julai 2016

[PUISI] Bukan Mainan


Bukan Mainan

Dia mampu berubah
Boleh juga merubah
Dia kadang kala indah
Kadang kala ngeri
Semua tindakannya boleh mempengaruhi
Dia tidak bermain
Dia datang tidak diundang mahupun dijemput
Dikala keletihan dia menghantui mungkin
Dikala kekenyangan dia menjelma membelai
Dia wujud tanpa dirangka
Dia datang ketika rindu
Tika duka mahupun suka
Kestabilan kimia dalam otak adalah puncanya
Kadang susah diingat saat mata dibuka
Kadang melekat menghantui memori
Dia bukan mainan
Dialah Sang Mimpi

Adli Shinichi
9:44 am, 24 Julai 2016
Damansara Perdana

Khamis, 21 Julai 2016

[PUISI] Sakit Kepenatan


Sakit Kepenatan

Cairan jernih mengalir lagi
Penat dengan diri
Sakit disimpan berduri
Tiada tahu dek pemerhati

Pedih ini memilukan
Luka itu tiada sesalan
Terus mencari dimana jalan
Cuba berdiri biar tertekan

Rajuk diri memantul kembali
Putus asa dan usaha bertarik tali
Susuk calar berdarah menjadi lali
Teriak binasa sudah berkali

Sebak hati memendam rasa
Tiada guna berbadan sasa
Rintangan tidak terduga masa
Tunduk sujud mencari Yang Esa

Adli Shinichi
12:45 am, 21 Julai 2016
Bangsar Selatan, Kuala Lumpur

Translate This Page