Ahad, 27 November 2011

Budak seberat 115 kg masuk jawi

Apabila kita membaca akhbar pada hari ini, [macam tulis karangan BM 2 STPM le pulak] kita akan didedahkan dengan tajuk:-
Berita Minggu = AIMAN 115 KILO BERKHATAN.
Mingguan Malaysia = Budak besar berkhatan jadi tumpuan ramai.
Metro = Aiman tarik perhatian ramai


Menjadi kebiasaan apabila tiba musim cuti sekolah, ada saja kanak-kanak yang akan dikhatankan. Ada yang panggil berkhatan, ada juga yang panggil bersunat dan ada juga yang panggil masuk jawi. Istilah memang berbeza, maksud tetap sama. Berkhatan menurut fiqh ialah memotong kulit kemaluan yang menutupi hasyafah bagi laki-laki dan memotong sedikit dari daging kelentit bahagian
paling atas bagi kaum wanita.
Secara umumnya berkhatan adalah diwajibkan
di dalam Islam.

Apa yang menariknya sehingga ramai blogger termasuk saya menulis tentang khatan ni? Klik pautan akhbar di atas. Adik Aiman kita ni. Bila tengok pada gambar, nampak sangat perbezaan saiznya dengan kanak-kanak yang lain. Sihat budak ni. Buat bantal pun best ni. Haha. Apa-apa pun ceria-ceria selalu ye Aiman.

Kenapa saya tulis entry ni? Kalau anda nak tahu, Aiman atau nama sebenarnya Mohd Aiman Hakimi Hanafi berumur 11 Tahun itu adalah sanak saudara saya. Nak beritahu apa hubungan dia dengan saya pun saya tak tahu sebab ramai sanak saudara saya. Dia dengan abah saya kira cucu macam tu la. Kalau anda tidak percaya saya boleh tunjukkan rumahnya. Dia selalu datang mengaji Al-Quran di rumah Mak Ngah saya yang berada di sekitar itu, Kg Sadek, Kupang, Baling. Yang mengejutkan saya, dia masuk akhbar muka depan pulak, Itu yg jeles tu. Dh femes budak tu. Geram betul. hahaha. Kalau la saya ada di kampung sekarang ni, pasti makan besar ni.
Kakitangan Kelab putera 1 Malaysia membantu mengangkat Mohd Aiman di atas meja khas
Walaupun berbadan besar, Aiman tenang semasa dikhatankan
Beberapa kakitangan sedang menenangkan Mohd Aiman
Sumber gambar : Credit to Budak 115 kg jadi perhatian

p/s : terkenang zaman bahari dulu. Sekarang ni ada teknologi. Khatan pagi, petang dah boleh pakai seluar.

Translate This Page