Seperti yang telah diumumkan oleh Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia
merangkap Menteri Kewangan semasa Pembentangan Belanjawan 2013 pada 28
September 2012 di Parlimen, Kerajaan mencadangkan peruntukan sebanyak
RM325 juta diberi bagi melaksanakan inisiatif pemberian baucar buku
berjumlah RM250 setiap pelajar. Inisiatif ini dijangka memberi manfaat
kepada 1.3 juta orang pelajar di seluruh Negara dalam membantu
meringankan beban perbelanjaan pembelian buku pengajian di samping
memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.
GARIS PANDUAN PEMBERIAN BAUCAR BUKU 1MALAYSIA (BB1M) TAHUN 2013
1. PENGENALAN
Tujuan garis panduan ini adalah untuk menerangkan tentang proses pencetakan, penerimaan dan pembayaran baucar buku RM250 seperti yang telah diumumkan oleh Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan semasa Pembentangan Belanjawan 2013 pada 28 September 2012 di Parlimen. Kerajaan mencadangkan peruntukan sebanyak RM325 juta diberi bagi melaksanakan inisiatif pemberian baucar buku berjumlah RM250 setiap pelajar. Inisiatif ini dijangka memberi manfaat kepada 1.3 juta orang pelajar di seluruh negara.
2. OBJEKTIF
Inisiatif ini dirangka untuk meringankan beban perbelanjaan pembelian buku pengajian. Selain daripada itu, inisiatif ini dijangka dapat memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.
Inisiatif ini dirangka untuk meringankan beban perbelanjaan pembelian buku pengajian. Selain daripada itu, inisiatif ini dijangka dapat memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.
3. KRITERIA KELAYAKAN
Pelajar yang layak menerima bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) adalah terdiri daripada:
3.1 warganegara Malaysia;
3.2 berada di Malaysia dalam tempoh pelaksanaan BB1M;
3.3 sedang melanjutkan pengajian dan berstatus aktif di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ Politeknik/ Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta tempatan dalam tempoh 1 Januari hingga 31 Mac 2013;
3.4 menuntut di institusi pengajian di bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi atau institusi pengajian yang telah berdaftar di bawah akta-akta yang berkuatkuasa;
3.5 sedang melanjutkan pengajian secara sepenuh masa atau separa masa;
3.6 sedang melanjutkan pengajian dalam matrikulasi / pengajian asas (foundation) / tingkatan 6 / A-Level / diploma / diploma lanjutan / sarjana muda / sarjana / doktor falsafah / kursus professional dengan kelayakan bertaraf diploma ke atas yang diiktiraf oleh Kerajaan atau badan-badan profesional di Malaysia; dan
3.7 sedang mengikuti pengajian di bawah program kerjasama dan mendaftar di bawah anak syarikat IPT berkenaan.
Pelajar yang layak menerima bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) adalah terdiri daripada:
3.1 warganegara Malaysia;
3.2 berada di Malaysia dalam tempoh pelaksanaan BB1M;
3.3 sedang melanjutkan pengajian dan berstatus aktif di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ Politeknik/ Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta tempatan dalam tempoh 1 Januari hingga 31 Mac 2013;
3.4 menuntut di institusi pengajian di bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi atau institusi pengajian yang telah berdaftar di bawah akta-akta yang berkuatkuasa;
3.5 sedang melanjutkan pengajian secara sepenuh masa atau separa masa;
3.6 sedang melanjutkan pengajian dalam matrikulasi / pengajian asas (foundation) / tingkatan 6 / A-Level / diploma / diploma lanjutan / sarjana muda / sarjana / doktor falsafah / kursus professional dengan kelayakan bertaraf diploma ke atas yang diiktiraf oleh Kerajaan atau badan-badan profesional di Malaysia; dan
3.7 sedang mengikuti pengajian di bawah program kerjasama dan mendaftar di bawah anak syarikat IPT berkenaan.
4. TEMPOH PELAKSANAAN
Inisiatif ini adalah secara one-off bagi sesi 2013 sahaja. Baucar buku ini sah diguna pakai selama 5 bulan sahaja iaitu mulai 1 Januari sehingga 31 Mei 2013.
Inisiatif ini adalah secara one-off bagi sesi 2013 sahaja. Baucar buku ini sah diguna pakai selama 5 bulan sahaja iaitu mulai 1 Januari sehingga 31 Mei 2013.
5. KADAR BAUCAR BUKU
Sebanyak 5 keping baucar buku (RM50 sekeping) yang berjumlah RM250 boleh dituntut di agensi/ institusi oleh pelajar sendiri. Waris atau wakil adalah tidak dibenarkan untuk membuat tuntutan bagi pihak pelajar yang layak.
Sebanyak 5 keping baucar buku (RM50 sekeping) yang berjumlah RM250 boleh dituntut di agensi/ institusi oleh pelajar sendiri. Waris atau wakil adalah tidak dibenarkan untuk membuat tuntutan bagi pihak pelajar yang layak.
6. TATACARA PENGGUNAAN BAUCAR BUKU
6.1 Baucar akan dicetak oleh Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) dan seterusnya mengedarkan kepada semua agensi/ institusi.
6.2 Baucar ini adalah untuk pembelian buku-buku akademik, jurnal, dan majalah ilmiah berdasarkan keperluan agensi/ institusi masing-masing.
6.3 Pelajar perlulah mengisi nama (seperti dalam kad pengenalan) dan nombor kad pengenalan dengan jelas pada baucar tersebut semasa baucar dituntut di kaunter pelaksana agensi/ institusi masing-masing.
6.4 Pelajar boleh menggunakan baucar ini dengan mengemukakan kad pengenalan di mana-mana kedai buku yang menyertai pelaksanaan inisiatif ini. Sekiranya amaun pembelian buku-buku ada berbaki sedikit, pelajar adalah dibenarkan membeli peralatan pembelajaran seperti buku catatan dan alat tulis. Baki baucar yang tidak habis digunakan adalah dianggap luput dan tidak boleh dituntut.
6.5 Jika amaun yang dibeli melebihi RM250, pelajar perlu membayar sendiri dan tidak boleh membuat tuntutan tambahan kepada Kerajaan.
6.6 Tempoh sah laku baucar adalah selama 5 bulan sahaja.
6.7 Tuntutan bayaran balik baucar dibuat oleh kedai buku melalui Bank Simpanan Nasional (BSN). Tuntutan hanya boleh dilakukan sehingga 30 Jun 2013.
6.1 Baucar akan dicetak oleh Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) dan seterusnya mengedarkan kepada semua agensi/ institusi.
6.2 Baucar ini adalah untuk pembelian buku-buku akademik, jurnal, dan majalah ilmiah berdasarkan keperluan agensi/ institusi masing-masing.
6.3 Pelajar perlulah mengisi nama (seperti dalam kad pengenalan) dan nombor kad pengenalan dengan jelas pada baucar tersebut semasa baucar dituntut di kaunter pelaksana agensi/ institusi masing-masing.
6.4 Pelajar boleh menggunakan baucar ini dengan mengemukakan kad pengenalan di mana-mana kedai buku yang menyertai pelaksanaan inisiatif ini. Sekiranya amaun pembelian buku-buku ada berbaki sedikit, pelajar adalah dibenarkan membeli peralatan pembelajaran seperti buku catatan dan alat tulis. Baki baucar yang tidak habis digunakan adalah dianggap luput dan tidak boleh dituntut.
6.5 Jika amaun yang dibeli melebihi RM250, pelajar perlu membayar sendiri dan tidak boleh membuat tuntutan tambahan kepada Kerajaan.
6.6 Tempoh sah laku baucar adalah selama 5 bulan sahaja.
6.7 Tuntutan bayaran balik baucar dibuat oleh kedai buku melalui Bank Simpanan Nasional (BSN). Tuntutan hanya boleh dilakukan sehingga 30 Jun 2013.
7. PENYALAHGUNAAN BAUCAR BUKU
7.1 Baucar buku yang diterima tidak boleh dipindah milik, ditukarkan dalam bentuk wang tunai atau dijualkan kepada pihak ketiga.
7.2 Mana-mana pihak yang didapati bersubahat dalam penyalahgunaan baucar ini boleh dikenakan tindakan undang-undang mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang.
7.3 Adalah menjadi tanggungjawab pihak pelaksana di agensi/ institusi dan kedai-kedai buku untuk mematuhi tatacara dan prosedur dalam pelaksanaan pemberian baucar ini bagi mengelakkan sebarang penyelewengan dan penyalahgunaan.
7.4 Agensi/ institusi berkuasa untuk mengambil tindakan tatatertib terhadap pihak-pihak yang didapati bersalah dalam kes penyalahgunaan baucar ini.
7.1 Baucar buku yang diterima tidak boleh dipindah milik, ditukarkan dalam bentuk wang tunai atau dijualkan kepada pihak ketiga.
7.2 Mana-mana pihak yang didapati bersubahat dalam penyalahgunaan baucar ini boleh dikenakan tindakan undang-undang mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang.
7.3 Adalah menjadi tanggungjawab pihak pelaksana di agensi/ institusi dan kedai-kedai buku untuk mematuhi tatacara dan prosedur dalam pelaksanaan pemberian baucar ini bagi mengelakkan sebarang penyelewengan dan penyalahgunaan.
7.4 Agensi/ institusi berkuasa untuk mengambil tindakan tatatertib terhadap pihak-pihak yang didapati bersalah dalam kes penyalahgunaan baucar ini.
8. PENUTUP
8.1 Pihak pelaksana haruslah memastikan dokumen berkaitan pemberian baucar ini perlu dikemas kini dan disimpan secara teratur dan kemas bagi tujuan pemantauan dan pengauditan.
8.2 Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan berhubung pelaksanaan inisiatif ini boleh menghubungi Kementerian Pengajian Tinggi dan pihak pelaksana di agensi/ institusi masing-masing.
8.1 Pihak pelaksana haruslah memastikan dokumen berkaitan pemberian baucar ini perlu dikemas kini dan disimpan secara teratur dan kemas bagi tujuan pemantauan dan pengauditan.
8.2 Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan berhubung pelaksanaan inisiatif ini boleh menghubungi Kementerian Pengajian Tinggi dan pihak pelaksana di agensi/ institusi masing-masing.
GARIS PANDUAN
PEMBERIAN BAUCAR BUKU 1MALAYSIA (BB1M) TAHUN 2013 KEPADA PENJUAL BUKU
1. PENGENALAN
Tujuan garis panduan ini adalah untuk menerangkan tentang
proses tuntutan bayaran balik baucar oleh kedai-kedai buku daripada Bank
Simpanan Nasional (BSN).
2. OBJEKTIF
Penyertaan adalah terbuka kepada semua kedai buku yang
berdaftar.
3. TEMPOH SAH LAKU BAUCAR
Baucar ini sah diguna pakai selama 5 bulan sahaja iaitu 1
Januari sehingga 31 Mei 2013.
4. KADAR BB1M
Setiap pelajar layak menerima sebanyak 5 keping baucar buku
(RM50 sekeping) yang berjumlah RM250. Kuasa bagi percetakan baucar hanya
diberikan kepada Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) sahaja.
5. TATACARA PENGGUNAAN BAUCAR
5.1 Penjual buku
perlu memaparkan notis penerimaan baucar buku 1Malaysia di premis jualan.
5.2 Baucar ini
adalah untuk pembelian buku-buku akademik, jurnal dan majalah ilmiah
berdasarkan keperluan IPT masing-masing.
5.3 Pelajar boleh
menggunakan baucar ini di mana-mana kedai buku yang menyertai pelaksanaan
inisiatif ini. Pelajar perlu mengemukakan baucar buku yang lengkap dengan nama
pelajar, nombor kad pengenalan dan cop rasmi IPT/sekolah serta menunjukkan kad
pengenalan yang asal semasa pembelian.
5.4 Pihak kedai
buku berhak menolak penerimaan baucar yang tidak lengkap dengan maklumat
pelajar dan cop agensi/ institusi yang jelas dan melaporkan sebarang
penyalahgunaan kepada pihak berkuasa untuk siasatan lanjut.
5.5 Sekiranya
amaun pembelian buku-buku ada berbaki sedikit daripada RM250, pelajar adalah
dibenarkan membeli peralatan pembelajaran seperti buku catatan dan alat tulis.
Baki baucar yang tidak habis digunakan adalah dianggap luput dan tidak boleh
dituntut.
5.6 Jika amaun
yang dibeli melebihi RM250, pelajar perlu membayar sendiri dan tidak boleh
membuat tuntutan tambahan kepada Kerajaan.
6. TUNTUTAN BAYARAN BALIK BAUCAR
6.1 Tuntutan
bayaran balik baucar akan dibuat oleh kedai buku terus kepada BSN. Tuntutan
hanya boleh dilakukan sehingga 30 Jun 2013.
6.2 Semasa
menuntut bayaran balik daripada BSN, pihak kedai buku perlu memastikan:
i. akaun korporat
telah dibuka di BSN;
ii. baucar-baucar
yang diterima telah dicop rasmi kedai buku (dicop sekali sahaja);
iii. resit
pembelian buku dikepilkan pada setiap baucar; dan
iv. melengkapkan
senarai di Lampiran A.
6.3 Resit
pembelian yang dikepilkan perlu menunjukkan item buku yang dibeli oleh pelajar.
Pihak BSN berhak menolak penunaian baucar yang gagal mengemukakan resit yang
jelas atau pembelian selain buku rujukan/ majalah ilmiah yang sesuai untuk
tujuan pengajian. Pembelian peralatan pembelajaran hanya dibenarkan sekiranya
masih terdapat baki sedikit daripada amaun baucar buku yang tidak dapat
dibelanjakan.
6.4 Pihak kedai
buku perlu mendepositkan RM500 untuk tujuan pembukaan akaun korporat BSN.
Deposit tersebut akan dikembalikan kepada pihak syarikat semasa penunaian baucar.
6.5 Pihak kedai
buku digalakkan untuk membuat penunaian secara berperingkat (bergantung kepada
bilangan baucar yang diterima) untuk mengelakkan kelewatan dalam proses
penunaian di BSN.
7. PEMBUKAAN AKAUN KORPORAT BANK SIMPANAN NASIONAL
7.1 Pihak kedai
buku perlu mendapatkan borang permohonan untuk membuka akaun korporat daripada
mana-mana cawangan BSN yang terdekat dan menyatakan tujuan akaun korporat
dibuka iaitu untuk menyertai program Baucar Buku 1Malaysia.
7.2 Pihak kedai
buku perlu mengemukakan nama penuh, nombor kad pengenalan, salinan fotostat kad
pengenalan dan contoh tandatangan pengelola akaun kepada BSN.
7.3 Pihak kedai
buku perlu mengemukakan borang pendaftaran syarikat (borang 24/49) semasa
pembukaan akaun korporat di BSN bagi Syarikat Sendirian Berhad, bagi syarikat enterprise
perlu mengemukakan Sijil Pendaftaran dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia
(SSM) manakala bagi syarikat koperasi perlu mengemukakan sijil pendaftaran
koperasi.
7.4 Pihak kedai
buku perlu mengemukakan surat arahan pindahan ke akaun bank lain (sekiranya
ada) semasa membuat tuntutan bayaran balik baucar yang ditandatangani oleh
pengelola akaun yang sama semasa pembukaan akaun korporat tersebut.
8. PENYALAHGUNAAN BAUCAR BUKU
8.1 Baucar buku
yang diterima tidak boleh ditukarkan dalam bentuk wang tunai atau dijualkan
kepada pihak ketiga.
8.2 Pihak yang
didapati bersubahat dalam penyalahgunaan baucar akan dikenakan tindakan
undang-undang mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas kesalahan
menyalahgunakan harta dengan curang.
8.3 Adalah
menjadi tanggungjawab pihak pelaksana di IPT dan kedai-kedai buku untuk
mematuhi tatacara dan prosedur dalam pelaksanaan pemberian baucar ini bagi
mengelakkan sebarang penyelewengan dan penyalahgunaan.
9. PENUTUP
9.1 Dokumen
berkaitan pemberian baucar ini perlulah dikemas kini dan disimpan secara
teratur dan kemas bagi tujuan pemantauan dan pengauditan.
9.2 Sekiranya
terdapat sebarang pertanyaan berhubung penunaian Baucar Buku 1Malaysia boleh
menghubungi En.Zulkarnain bin Ismail di talian 019-215 2673 atau mana-mana
cawangan BSN yang berhampiran.
TATACARA
PENGAGIHAN BAUCAR BUKU 1MALAYSIA (BB1M) TAHUN 2013 DI INSTITUSI
1. Pihak institusi hanya boleh mengagihkan baucar buku
kepada pelajar yang layak sahaja berdasarkan syarat-syarat yang telah
ditetapkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
2. Pelajar dari luar negara yang menuntut di institusi
tempatan adalah tidak layak untuk menerima baucar buku.
3. Senarai nama pelajar perlu disediakan di setiap kaunter
pengagihan baucar buku untuk rujukan pihak institusi.
4. Nama-nama pelajar baru berdaftar perlulah didaftarkan
dengan Kementerian Pengajian Tinggi terlebih dahulu sebelum baucar buku
diserahkan.
5. Pihak institusi perlu menyerahkan sebanyak 5 keping
baucar buku (RM50 sekeping) berjumlah RM250 beserta 1 sampul surat BB1M kepada
setiap pelajar.
6. Pastikan pelajar membawa bersama kad matriks pelajar dan
kad pengenalan bagi tujuan pengesahan nama.
7. Pastikan pelajar mengisi nama penuh dan nombor kad
pengenalan pada setiap keping baucar buku dengan lengkap dan jelas.
8. Pihak institusi perlu memastikan nama pelajar adalah sama
seperti di dalam kad pengenalan.
9. Setelah semakan dibuat, setiap keping baucar buku yang
lengkap diisi perlu dicop oleh pihak institusi masing-masing dengan cop
institusi yang mempunyai maklumat perhubungan.
10. Sebarang pembetulan atas baucar buku perlu disahkan oleh
pihak institusi dengan cop institusi sebelum dapat diterimapakai di kedai-kedai
buku.
11. Jika berlaku kehilangan atau kerosakan pada baucar buku,
pihak institusi perlu melaporkan kepada pihak Kementerian Pengajian Tinggi
beserta bukti-bukti berkaitan untuk tindakan selanjutnya.
12. Waris atau wakil adalah tidak dibenarkan untuk mengambil
baucar buku bagi pihak pelajar yang layak.
13. Baucar buku perlu disimpan di tempat yang selamat
sepanjang masa. Pihak institusi boleh mengenakan tindakan tatatertib ke atas
kecuaian pegawai dalam mengendalikan baucar buku.
Soalan Lazim
(untuk pelajar)
1. Siapa yang layak menerima Baucar Buku 1Malaysia? i.
warganegara Malaysia;
ii. berada di Malaysia dalam tempoh pelaksanaan BB1M;
iii. sedang melanjutkan pengajian dan berstatus aktif di
pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ Politeknik/ Institusi Pengajian Tinggi Awam dan
Swasta tempatan dalam tempoh 1 Januari hingga 31 Mac 2013;
iv. menuntut di institusi pengajian di bawah seliaan
Kementerian Pengajian Tinggi atau institusi pengajian yang telah berdaftar di
bawah akta-akta yang berkuatkuasa;
v. sedang melanjutkan pengajian secara sepenuh masa atau
separa masa;
vi. sedang melanjutkan pengajian dalam matrikulasi /
pengajian asas (foundation) / tingkatan 6 / A-Level / diploma /
diploma lanjutan / sarjana muda / sarjana / doktor falsafah / kursus
professional dengan kelayakan bertaraf diploma ke atas yang diiktiraf oleh
Kerajaan atau badan-badan profesional di Malaysia; dan
vii. sedang mengikuti pengajian di bawah program kerjasama
dan mendaftar di bawah anak syarikat IPT berkenaan.
2. Adakah pelajar di peringkat sijil layak untuk menerima
baucar buku?
Pelajar di peringkat sijil adalah tidak layak untuk menerima
BB1M.
3. Apakah maksud “badan-badan professional”?
Badan-badan professional yang dimaksudkan adalah seperti Malaysian
Institute Of Accountants (MIA), The Malaysian Institute Of Certified
Public Accountants (MICPA), The Institution Of Engineers Malaysia,
Lembaga Jurutera Malaysia, Lembaga Arkitek Malaysia, Pertubuhan Arkitek
Malaysia, Lembaga Juruukur Bahan Malaysia, Lembaga Juruukur Tanah Malaysia,
Lembaga Penilai, Penaksir dan Agen Hartanah dan The Institution Of Surveyors
Malaysia.
4. Berapakan nilai baucar buku yang akan diterima oleh
setiap pelajar?
Sebanyak 5 keping baucar buku (RM50 sekeping) yang berjumlah
RM250.
5. Bagaimana saya boleh memohon untuk mendapatkan baucar?
Pelajar aktif di IPT/sekolah adalah didaftarkan secara
langsung sebagai penerima BB1M. Namun untuk tujuan pengesahan pelajar boleh
menyemak dengan IPT/sekolah masing-masing.
6. Bilakah saya boleh mula menuntut baucar buku?
Jadual pemberian baucar kepada pelajar akan diaturkan oleh
IPT/sekolah masing-masing dan akan dimaklumkan kepada pelajar.
7. Apakah yang perlu saya buat ketika menuntut baucar
buku di institusi saya?
Pelajar perlu mengisi nama (seperti dalam kad pengenalan)
dan nombor kad pengenalan pada setiap baucar dengan jelas dan betul. Pihak
IPT/sekolah akan menurunkan cop IPT/sekolah pada setiap baucar tersebut setelah
maklumat diisi dengan lengkap.
8. Apakah yang perlu saya buat sekiranya saya tersilap
tulis pada baucar?
Pelajar perlu mendapatkan pengesahan semula dengan cop rasmi
IPT/sekolah setelah pembetulan dibuat.
9. Apakah yang perlu saya buat sekiranya berlaku
kerosakan pada baucar?
Pelajar perlu membuat permohonan kepada IPT/sekolah
masing-masing untuk penggantian.
10.Bolehkah saya menghantar wakil untuk menuntut baucar
tersebut?
Waris atau wakil adalah tidak dibenarkan untuk membuat
tuntutan bagi pihak pelajar yang layak. Baucar buku akan dianggap luput
sekiranya pelajar tersebut tidak berada di dalam negara sepanjang tempoh sah
laku baucar (1 Januari hingga 31 Mei 2013)
11.Bilakan tempoh sah laku/ penggunaan baucar buku?
1 Januari hingga 31 Mei 2013
12.Di manakah saya boleh mengguna pakai baucar buku ini ?
Pelajar boleh menggunakan baucar ini dengan mengemukakan kad
pengenalan asal di mana-mana kedai buku yang menyertai pelaksanaan inisiatif
ini.
13.Apakah jenis pembelian yang boleh menggunakpakai
baucar buku?
Buku-buku akademik, jurnal dan majalah ilmiah sahaja.
Pembelian peralatan pembelajaran hanya dibenarkan sekiranya masih terdapat baki
sedikit daripada amaun baucar buku yang tidak dapat dibelanjakan.
14.Apakah yang boleh saya buat sekiranya amaun pembelian
saya kurang daripada RM250?
Baki baucar boleh digunakan untuk membeli alat tulis atau
peralatan pembelajaran yang berkaitan. Baki baucar yang tidak habis digunakan
adalah dianggap luput dan tidak boleh dituntut.
15.Apakah yang boleh saya buat sekiranya amaun pembelian
saya melebihi RM250?
Pelajar perlu membayar sendiri dan tidak boleh membuat
tuntutan tambahan kepada Kerajaan.
16.Bolehkah saya pindah milik baucar buku saya?
Baucar buku yang diterima tidak boleh dipindah milik,
ditukarkan dalam bentuk wang tunai atau dijualkan kepada pihak ketiga.
Mana-mana pihak yang didapati bersubahat dalam penyalahgunaan baucar ini boleh
dikenakan tindakan undang-undang mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas
kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang.
17.Apakah yang perlu saya buat sekiranya saya mendapati
kawan-kawan yang menyalahgunakan baucar?
Pelajar perlu melaporkan kepada pihak IPT/sekolah atau
Kementerian Pengajian Tinggi dengan segera.
Soalan Lazim
(untuk penjual buku)
Umum
1. Siapa yang boleh menyertai inisiatif BB1M ini?
Penyertaan adalah terbuka kepada semua penjual buku yang
berminat.
2. Bagaimana saya boleh menyertai BB1M?
Langkah 1: Membuka akaun korporat di Bank Simpanan Nasional
(BSN) dengan deposit sebanyak RM500 untuk tujuan penunaian baucar. Deposit
tersebut akan dikembalikan kepada pihak syarikat apabila akaun ditutup.
Langkah 2: Memaparkan notis penerimaan Baucar Buku 1Malaysia
di premis jualan.
Langkah 3: Menerima baucar buku dalam tempoh 1 Januari
hingga 31 Mei 2013 sahaja.
3. Perlukah saya mendaftar penyertaan di Kementerian
pengajian Tinggi?
Tidak perlu.
4. Bilakan tempoh sah laku baucar dan tempoh penunaian
baucar buku?
Tempoh sah laku baucar : 1 Januari hingga 31 Mei 2013
Tempoh penunaian baucar di BSN : 1 Januari hingga 30 Jun
2013
5. Siapakah yang layak menerima baucar buku?
Warganegara Malaysia yang sedang melanjutkan pengajian di
agensi/ Institusi tempatan sahaja. Pelajar luar negara adalah tidak layak untuk
menerima baucar buku ini.
6. Apakah jenis pembelian yang boleh menggunakpakai
baucar buku?
Buku-buku akademik, jurnal dan majalah ilmiah sahaja.
Pembelian peralatan pembelajaran hanya dibenarkan sekiranya masih terdapat baki
sedikit daripada amaun baucar buku yang tidak dapat dibelanjakan.
7. Bagaimanakah caranya boleh saya menunaikan baucar buku
yang diterima?
Baucar buku boleh ditunaikan dengan BSN mengikut tatacara
yang ditetapkan selewat-lewatnya pada 30 Jun 2013. Rujuk tajuk Penunaian Baucar
di BSN.
Pembukaan Akaun di BSN
1. Apakah tatacara pembukaan akaun di BSN?
Langkah 1: Menyediakan surat ringkas kepada BSN untuk
menyatakan niat syarikat untuk menyertai program BB1M.
Langkah 2: Menyediakan dokumen-dokumen sokongan lain
(seperti yang dinyatakan di bawah).
Langkah 3: Mendapatkan borang permohonan daripada mana-mana
cawangan BSN yang terdekat dengan menyatakan tujuan akaun korporat dibuka iaitu
untuk menyertai program BB1M.
Langkah 4: Menyerahkan surat niat, borang permohonan yang
lengkap serta dokumen-dokumen yang diperlukan kepada BSN.
Langkah 5: Membuka akaun korporat di dengan deposit sebanyak
RM500.
2. Apakah dokumen-dokumen sokongan yang diperlukan?
Pihak kedai buku perlu mengemukakan nama penuh, nombor kad
pengenalan, salinan fotostat kad pengenalan dan contoh tandatangan pengelola
akaun kepada BSN. Selain itu,
i. Syarikat Sendirian Berhad perlu mengemukakan borang
pendaftaran syarikat (borang 24/49);
ii. Syarikat enterprise perlu mengemukakan Sijil Pendaftaran
dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM); dan
iii. Syarikat koperasi perlu mengemukakan sijil pendaftaran
koperasi.
3. Perlukah saya mendaftar semula dengan BSN jika akaun
korporat yang digunapakai dalam BB1M Tahun 2012 masih aktif?
Tidak perlu.
Penerimaan Baucar Semasa Urusniaga
1. Apakah yang perlu disemak semasa penerimaan baucar di
kedai-kedai buku?
1. Memastikan baucar buku adalah lengkap dengan nama
pelajar, nombor kad pengenalan dan cop rasmi IPT/sekolah;
2. Sekiranya terdapat kesilapan pada baucar, pindaan
tersebut perlu disahkan semula dengan cop rasmi IPT/sekolah;
3. Mengenalpasti pembeli adalah pemegang baucar tersebut
dengan menyemak kad pengenalan asal pembeli; dan
4. Menyemak ketulenan baucar buku dengan ciri-ciri
keselamatan baucar seperti di Lampiran B.
2. Bolehkah saya menolak baucar yang tidak lengkap?
Boleh. Pihak penjual buku boleh merujuk atau melaporkan
sebarang penyalahgunaan kepada Kementerian Pengajian Tinggi.
3. Perlukah saya menggunakan filem perverifikasian baucar
seperti BB1M Tahun 2012 untuk mengenalpasti ketulenan baucar yang diterima?
Tidak perlu. Pihak penjual buku sendiri boleh menyemak
ketulenan baucar buku dengan ciri-ciri keselamatan baucar seperti di Lampiran
B.
Penunaian Baucar di BSN
1. Apakah tatacara penunaian baucar di BSN?
Langkah 1: Melengkapkan Lampiran A mengikut format yang
ditetapkan.
Langkah 2: Memastikan setiap baucar dikepilkan bersama
dengan resit pembelian buku.
Langkah 3: Mengemukakan Lampiran A, baucar dan surat arahan
pindahan ke akaun bank lain (sekiranya ada) kepada BSN untuk penunaian. Surat
arahan pindahan perlu ditandatangani oleh pengelola akaun yang sama semasa
pembukaan akaun korporat tersebut.
** Penjual buku dinasihati untuk membuat penunaian secara
berperingkat untuk
mengelakkan kelewatan dalam pemprosesan bayaran.
2. Siapakah pegawai di BSN yang boleh saya hubungi?
Pertanyaan boleh disampaikan kepada En.Zulkarnain bin Ismail
di talian 019-2152673 atau mana-mana cawangan BSN yang berhampiran.
Untuk makluman lanjut, sila layari laman web Kementerian
Pengajian Tinggi di www.mohe.gov.my/bb1m atau mengajukan pertanyaan melalui
talian 03-88705339/4361 dan emel portalfeedback@mohe.gov.my.
0 analysis:
Catat Ulasan