Badar al-Kubra
17 Ramadhan …… suatu tarikh dimana sering diadakan sambutan bagi memperingati dua peristiwa penting didalam sejarah Islam. Pertama adalah Nuzul al-Quran dan kedua adalah Peperangan Badar al-Kubra. Adapun yang aku akan sentuh dalam penulisan ku ini adalah mengenai peristiwa Badar al-Kubra yang berlaku pada tanggal 17 Ramadhan tahun kedua Hijrah. Ini adalah kerana peperangan Badar amat signifikan dalam sejarah Islam dimana inilah hari yang menentukan kesinambungan dakwah Islam. Hari penentuan sama ada Islam terus berkembang atau berkubur. Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم ketika berlakunya peperangan tersebut bermunajat kepada Allah:-
اللهم أنشدك عهدك و وعدك، اللهم إن تهلك هذه العصابة لا تعبد في الأرض
Ya Allah, aku mengharapkan janji-janjiMu. Ya Allah, jika sekiranya Engkau binasakan akan pasukan ini (yakni para pejuang Badar), nescaya Engkau tidak akan disembah lagi di mukabumi ini.
Angkatan perang pimpinan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم berangkat meninggalkan kota Madinah pada tanggal 8 Ramadhan. Sewaktu ketiadaan baginda di kota Madinah, Amru bin Ummi Maktum dilantik menjadi iman sholat. Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم berangkat bersama-sama 313 orang shahabat baginda. Panji-panji perang di serahkan ke Sayyidina Mush’ab bin ‘Umair bin Hasyim bin ‘Abd Manaf bin ‘Abduddar رضي الله عنه manakala panji-panji kaum Muhajirin dipegang oleh Sayyiduna ‘Ali bin Abi Thalib كرم الله وجهه dan panji-panji kaum Anshar di pegang oleh Sayyiduna Sa’ad bin Mu’adz رضي الله عنه . Didalam kitab kisah-kisah para shahabat yang ditulis oleh al-Muhaddits Maulana Muhammad Zakariyya Kandahlawi رحمه الله dinyatakan bahwa perbekalan angkatan perang kaum Muslimin sangat sedikit iaitu 3 ekor kuda, 70 ekor unta, 6 atau 9 baju besi dan 8 bilah pedang. Oleh kerana terhadnya kenderaan untuk ditunggangi maka para shahabat terpaksa menunggang secara bergilir. Rasullullah صلى الله عليه وآله وسلم, Ali bin Abi Thalib كرم الله وجهه dan Martsad bin Abu Martsad al-Ghanawi secara bergiliran menaiki satu unta. Hamzah bin Abdullah Mutthalib, Zaid bin Haritsah, Abu Kabsyah dan Anasah رضي الله عنهم, satu unta. Abu Bakar, Umar dan Abdurrahman bin Auf رضي الله عنهم , satu unta …. Allahu Allah …. Dek kerana dhaifnya perbekalan tentera muslimin terutamannya dari ketumbukan kaum Muhajirin … maka dengan penuh belas kasihan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم berdoa:
اللهم إنهم حفاة فاحملهم اللهم إنهم عراة فاكسهم وإنهم جياع فاشبعهم
Ya Allah, mereka ini (kaum Muahjirin berjalan tanpa alas kaki (berkaki ayam) maka, ringankanlah langkah mereka. Mereka tidak berpakaian, berilah mereka pakaian dan mereka lapar, berilah mereka makanan.
Badar yang letaknya lebih kurang 145km arah barat laut dari kota Madinah al-Munawwarah menjadi saksi diatas keimanan dan ketaqwaan para shahabat رضي الله عنهم sehingga dengannya Allah mendatangkan bantuanNya kepada mereka. Badar menyaksikan pertembungan diantara kaum muslimin dengan kaum musyrikin yang mempunyai kekuatan lebih dari 3 kali ganda, siap dengan kudanya berjumlah 100 ekor.
Firman Allah [maksudnya]: Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu). (Aali Imran: 123)
Badar menyaksikan pertolongan Allah kepada kaum muslimin dimana 1000 malaikat yang berserban membantu para shahabat menghadapi kaum musyrikin. Dan akhirnya kaum muslimin telah dihadiahkan dengan kemenangan. Kaum musyrikin kecundang dengan menyaksikan 70 tentera mereka termasuk Abu Jahal (Amr bin Hisyam bin al-Mughirah) sebagai panglima perang terbunuh, 70 lagi ditawan kaum muslimin. Adapun dipihak kaum muslimin hanya 14 orang telah syahid.
Sesungguhnya, tanggal 17 Ramadhan tahun kedua Hijriyah, hari yg menyaksikan pembelaan Ahli Badar kepada baginda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, sungguh tidak ada orang yang lebih setia, lebih memuliakan dan lebih mencintai Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم melebihi kesetiaan dan kecintaan Ahlul Badr, رضي الله عنهم أجمعين kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم.
Lihatlah bagaimana mereka menyambut seruan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم untuk keluar berjihad di luar kota Madinah. Saad bin Mu’adz رضي الله عنه berkata …..
Demi Allah, seandainya engkau berjalan sehingga sampai ke Barak al-Ghimad (di Yaman), nescaya kami akan berjalan bersamamu. Demi Allah seandainya engkau membawa kami ke menyeberangi lnescaya kami akan menyeberanginya bersamamu ………..Sayyiduna Saad bin Ubadah رضي الله عنه pula berkata …..
Perintahkan apa sahaja yang engkau inginkan kepada kami wahai Rasulullah. Demi Dzat yang jiwaku didalam gengaman kekuasaanNya, jika engkau memerintahkan kami untuk meredah lautan sungguh kami akan meredahnya. Dan jika engkau memerintahkan kami menyelami dasarnya untuk pergi ke Barak al-Ghimad, maka pasti kami akan melakukannya.Sayyiduna Miqdad رضي الله عنه pula berkata:
Wahai Rasulullah … kami tidak akan berkata kepadamu sebagaimana kami Musa berkata kepada Musa: Maka pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya akan duduk menanti disini sahaja (al-Maaidah: 24) – Akan tetapi kami akan berperang di sebelah kananmu dan disebelah kirimu dihadapanmu dan dibelakangmu ….Allahu Allah. Inilah bukti kecintaan, bukti kesetiaan yang ditunjukkan oleh ahli Badar. Maka tidak hairanlah hingga diriwayatkan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda : “Allah Ta’ala berfirman kepada Ahlu Badr: “Beramallah (berbuatlah) semahu kalian, sungguh aku telah mengampuni dosa kalian” (Shahih Bukhari).
Tersebut didalam matan Zubad :-
وبعده فالأفضل الصديـق – والأفضل التالي له الفاروق
عثمان بعـده كـذا علـي – فالستة الباقون فالبـدري
عثمان بعـده كـذا علـي – فالستة الباقون فالبـدري
Dan kemudian daripadanya maka yang terlebih afdhal adalah Abu Bakar as-Siddiq – Dan yang terlebih afdhal yang mengiringi baginya adalah al-Faruq [Umar al-Khattab] *** Utsman kemudiannya, demikian lagi ‘Ali – Maka yang enam yang tinggal [daripada 10 orang yang dijanjikan dengan syurga iaitu selain 4 shahabat diatas, Thalhah, Zubair al-Awwam, Sa’ad ibn Abi Waqqas, Sa’id ibn Zaid, Abdurrahman bin ‘Auf dan Abu Ubaidah ibn al-Jarrah ] maka ahlul Badar
Oleh kerana ketinggian kedudukan ahli Badar disisi Allah, maka para ulama telah menyusun doa yang mengandungi tawasul dengan mereka. Seperti Shalawat Badar, Jaaliyatul Kadar – nazam tawassul oleh ‘al-‘Allamah as-Sayyid Ja’far bin Hasan bin ‘Abdul Karim al-Barzanji, Saifun Nashar bis Saadatil Kiram Ahlil Badr oleh al-’Allaamah as-Sayyid Ibrahim bin Idris as-Sanusi al-Hasani al-Fasi, Hidayah lis Saalik wa Najaah lil Haalik fit Tawassul bi Ahli Badr wa Shuhadaa’ Uhud oleh Syaikh Muhammad bin Naasir bin ‘Abdullah al-Qadiri asy-Shafi‘ie dan banyak lagi.
Mudah-mudahan dengan memperingati peristiwa dan ahli Badar ini, akan mengalirkan kecintaaan, keberkatan serta semangat juang untuk kita terus istiqamah mengamalkan seterusnya memperjuangkan Islam yang Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم tinggalkan kepada kita. أللهم آمين
الفاتحة إلى حضرة النبي و الى ارواح اصحاب البدر الكرام
14, 15 & 16hb Ramadhan merupakan hari-hari pertengahan bulan RAMADHAN yang dikenali juga sebagai hari BERCAHAYA atau AYYAUMUL BAYD. Manakala sejarah Islam telah mencatatkan PERISTIWA PERANG BADAR (BADR KUBRA)
yang berlaku pada tahun ke 2 Hijrah. Perang Badar merupakan perang
pertama yang dilalui oleh umat Islam di Madinah. Ia merupakan isyarat
betapa mulianya umat Islam yang berpegang teguh pada tali agama Allah.
Kemenangan besar kaum muslimin tidak terletak pada jumlah tentara yang
ikut serta tetapi terkandung dalam kekuatan iman yang tertanam disanubari mereka.
Menurut SEJARAH yang dilakarkan: Pada bulan Ramadhan tahun 2 Hijriah, Rasulullah bersama 313 (3+1+3=7)
orang tentera telah keluar dari Madinah untuk menyekat angkatan
perdagangan kaum Quraisy yang pulang dari negeri Syria (Syam) dalam
usaha mereka hendak melemahkan persiapan tentera Quraisy Makkah untuk
menyerang Madinah.
17hb Ramadhan juga dikatakan HARI
TURUNNYA AL-QURAN atau disebut NUZUL AL-QURAN. Secara umumnya: Terdapat
dua pendapat mengikut ahli sejarah, termasuk pendapat para ahli hadis,
tentang Al-Quran yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad saw.
Pendapat pertama menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan pada malam Isnin
tanggal 17 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah (6 Ogos 610 M). Pendapat
kedua pula menyatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam Isnin,
tanggal 24 Ramadhan (13 Ogos 610 M). Pendapat yang pertama adalah
berdasarkan ayat 41 dari Surah Al-Anfaal, manakala pendapat kedua
dasarnya adalah ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan.
Walaupun tradisi Nuzul Al-Quran telah lazim diperingati pada tanggal 17 Ramadhan, namun sesungguhnya pendapat kedua adalah lebih kuat
dan lebih mungkin benarnya. Ini adalah kerana malam Lailatul Qadar yang
dipercayai sebagai malam turunnya Al-Quran bukanlah terjadi pada
tanggal 17 Ramadhan. Adapun dalam firman Allah SWT pada ayat 41 surah
Al-Anfaal, yaitu: “…jika kamu beriman kepada Allah dan apa-apa yang
Kami turunkan kepada hamba Kami (Nabi Muhammad saw) pada hari Furqan
,iaitu di hari bertemunya dua pasukan (diperang Badar, antara muslimin
dan kafirin)…” (AlQuran Surah 8 : ayat 41) Ayat tersebut tidak ada sangkut-pautnya dengan Nuzul Al-Quran.
Tetapi sebenarnya ayat tersebut merupakan
penjelasan tentang hukum pembahagian harta rampasan perang (seperti
yang terdapat pada awal ayat tersebut).
“Ketahuilah sesungguhnya apa saja
yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya
seperlima untuk Allah, RasulNya, kerabat-kerabat (Rasul), anak-anak
yatim, orang-orang miskin dan ibnussabil (orang yang sedang dalam
perjalanan)…” (AlQuran Surah 8 : ayat 41).
Dan apabila diteliti dengan lebih lanjut,
yakni dengan menghubungkan hadis-hadis tentang turunnya Al-Quran, iaitu
pada Lailatul-Qadar dan kelahiran Rasullullah pada hari Isnin serta
pada catatan-catatan waktu di dalam takwim, maka akan diperolehi
kesimpulan yang lebih tepat, iaitu Al-Quran diturunkan pada hari Isnin,
malam 24 bulan Ramadhan, 13 tahun sebelum Rasullulah saw berhijrah ke Madinah.
Menurut para mufassirin, Al-Quran yang
diturunkan pada malam “Lailatul Qadar” sebagaimana disebut di atas
adalah Al-Quran yang turun sekaligus di “Baitul Izzah” di langit dunia.
Sedangkan Al-Quran yang diturunkan ke bumi dan diterima Rasullullah
sebagai wahyu terjadi secara beransur-ansur selama sekitar 23 tahun.
Adapun ayat-ayat yang pertama diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi
Muhammad saw adalah ayat 1-5 surah Al-’Alaq.
Nuzul Al-Quran
Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu
rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya
berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang
ada pada kita hari ini. Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau
berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah
mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada
umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.
‘Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan.
Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi
soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya.
Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran
mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. Malah
inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang
dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan
segalanya terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:
Dan tidak seekor pun binatang yang
melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua
sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)
al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.
Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat
al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW
melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada
surah Al-‘Alaq. maksudnya:
“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama
Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia
dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang
mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa
yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)
Hubungan Lailatul Qadar dan Nuzul al-Quran
Lailatul Qadar pula ialah suatu malam
pada bulan Ramadhan yang begitu istimewa sekali fadilatnya. Malam
al-Qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan
dan amalan pada malam itu lebih baik baik dari 1000 bulan.
Apakah kaitannya malam al-Qadar dengan
nuzul al-Quran? Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai
hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan
di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah SAW di antaranya firman Allah
SWT
Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah
menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya
engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu,
turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa
segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadar:1-5)
Mengikut satu pandangan, ayat ini
diturunkan berdasarkan satu riwayat dari Ali bin Aurah, pada satu hari
Rasulullah SAW telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah
kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikit pun tidak derhaka kepada
Allah, lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril
datang memberitahu kepada Rasulullah SAW menyatakan bahawa Allah SWT
menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah
al-Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik
daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah SAW dan para
sahabat amat gembira.
Dalam hadis yang lain Aishah juga
meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bersedialah dengan
bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul qadar pada malam-malam
yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.
Panduan
Dari maklumat serba sedikit di atas tadi
sebenarnya banyak boleh dijadikan panduan kepada umat Islam seluruhnya.
Antara panduan berkenaan ialah seperti:
- Tidak ada perkara yang tidak terdapat dalam al-Quran
- Ayat pertama diturunkan ialah ‘iqra’ iaitu ‘baca’ dan Tuhan mengajarkan manusia melalui perantaraan Pena dan Tulisan.
- Kelemahan umat Nabi Muhammad beribadat maka dianugerahkan satu masa yang apabila kita mendapatkannya kita akan digandakan pahala melebihi seribu bulan.
Apabila disebutkan bahawa tidak ada
perkara yang tidak terdapat di dalam al-Quran itu maka ianya memberikan
makna bahawa segala ilmu pengetahuan yang merangkumi fardu ‘ain dan
fardu kifayah dalam segenap aspek kehidupan merangkumi ekonomi, sosial,
perundangan, pendidikan, sains dan teknologi dan lain-lain, segalanya
terdapat dalam al-Quran. Tafsiran, kupasan analisa dan penyelidikan
membolehkan umat Islam maju mendahului umat-umat lain di dunia ini.
Manakala penurunan al-Quran pula
didahului dengan suatu kalimah ‘iqra” iaitu ‘baca’ di mana membaca
adalah kunci kepada penerokaan ilmu. Selepas itu pula Allah mengiringi
dengan ayat yang bermaksud; Yang mengajar manusia melalui pena dan
tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” Keadaan
ini menguatkan lagi bahawa pembacaan dan penulisan itu menjadi antara
perkara yang paling penting dalam penguasaan ilmu pengetahuan. Di mana
sebagaimana diketahui umum melalui satu ungkapan bahawa: “ilmu
pengetahuan dan teknologi itu adalah kuasa”.
Perkara ketiga ialah hikmah dari anugerah
malam al-qadar kepada umat Nabi Muhammad SAW sebagai umat akhir zaman.
Mengetahui kelemahan umat Islam akhir zaman ini dalam beribadah maka
dianugerahkan satu peluang di mana ibadah yang dilaksanakan pada malam
itu digandakan sehingga 1000 bulan. Bermakna kiranya kita dapat
melaksanakan ibadah dengan penuh keimanan di 10 akhir Ramadhan, kita
akan berpeluang mendapat malam al-Qadar. Ini akan menjadikan kita
seolah-olah beramal ibadah selama 1000 bulan iaitu sekitar 83 tahun.
Menjadikan kita seolah-olahnya menghabiskan seluruh hidup kita dan usia
kita dalam ibadah.
Bagi mencari malam-malam yang
berkemungkinan sebagai malam al-qadar, maka kalangan ulama ada
menyatakan bahawa, malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21,
23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga
beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam al-qadar itu pernah ditemui
dalam zaman Rasulullah SAW pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui
pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa
baginda Rasulullah SAW. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang
bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan
menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam
27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat
kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke
satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan
Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu
tetap dirahsiakan oleh Allah SWT supaya setiap umat Islam menghayati 10
malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Dengan beribadah
di sepuluh malam terakhir itu, mudah-mudahan akan dapat menemuinya
sebagai bekalan kehidupan akhirat.
salinan dari : Blog Mir
0 analysis:
Catat Ulasan