Sumber : Catatan Abu Umair
Orang Islam Nusantara termasuk di
Malaysia benar-benar ambil cakna tentang tarikh peristiwa-peristiwa
penting dalam Islam. Tidak hairan apabila tiba tarikh-tarikh tertentu,
pelbagai upacara persis perayaan disambut di pelbagai peringkat. Siapa
kalangan kita tidak pernah mendengar tentang sambutan Maal Hijrah,
Maulid Nabi, Israk Mikraj, Nisfu Syaaban, Nuzul Quran, dan macam-macam
perayaan lagi.
Dari satu sudut, sikap ambil peduli orang
kita terhadap sejarah Islam, apatah lagi sirah Rasulullah Sallallahu
Alaihi Wasallam patut dipuji malah disemai dalam masyarakat. Kerana ia
secara langsung akan membenihkan rasa cinta dan kasih kepada baginda.
Cuma dalam keghairahan menyambut
sambutan-sambutan bersejarah, wajar diperjelaskan kepada masyarakat dua
perkara penting. Ia bagi memastikan perbuatan kita yang bersangkutan
agama berasaskan fakta yang benar dan berpayung di bawah petunjuk agama.
Pertama, ialah
memastikan kesahihan tarikh sesuatu peristiwa. Kita tidak boleh
bergantung hanya kepada kepercayaan masyarakat semata-mata. Kerana
kajian-kajian ilmiah masakini sudah membuktikan bahawa banyak
tarikh-tarikh yang menjadi kepercayaan masyarakat Melayu, sebenarnya
tidak berasas kepada bukti dan fakta yang berwibawa.
Untuk ini, kita hendaklah membuat kajian
terperinci dan meluas terhadap sumber-sumber sejarah berpandukan metod
yang diiktiraf dalam dunia akademik. Ataupun merujuk kepada ilmuan yang
pakar dalam bidang sejarah dan riwayat.
Kedua, selepas ditemui
dan dipastikan secara yakin tarikh yang tepat terhadap sesuatu peristiwa
sejarah, perlu pula kepada persoalan adakah di sana syarak menganjurkan
diadakan apa-apa sambutan terhadap peristiwa tersebut. Jika ada anjuran
daripada syarak, maka kita hendaklah meraikannya sepertimana yang
dianjurkan. Sebaliknya, jika syarak tidak menganjurkan apa-apa sambutan,
janganlah kita terpedaya dengan amalan yang diada-adakan oleh orang
terkemudian. Kerana amalan rekaan seperti ini pasti ditolak oleh Allah
Taala.
Berpandukan kepada dua asas yang
disebutkan, mari kita selusuri perayaan Nuzul Quran yang disambut pada
17 Ramadhan. Adakah terdapat sokongan daripada fakta sejarah atau tidak?
1) Tarikh Nuzul Quran
Selepas mengambil kira beberapa pandangan
sejarawan Islam, serta bandingan hujah dan fakta setiap pendapat,
memang ada kalangan mereka menyebut 17 Ramadhan sebagai tarikh permulaan
turunnya Al-Quran. Tetapi tidak ada dalil sahih yang menyokong tarikh
ini.
Yang ada hanyalah atsar daripada Abu
Jaafar al-Baqir yang menyebut, “Permulaan turunnya wahyu kepada
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ialah pada hari Isnin, pada tujuh
belas Ramadhan”. Atsar ini diriwayatkan oleh Al-Waqidi dengan rantaian
sanadnya. (Al-Bidayah Wa Al-Nihayah 3/11).
Dari sudut ilmu kajian hadis, atsar
seperti ini tidak diterima sebagai hujah. Selain ia tidak bersambungan
sehingga Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, ia juga adalah riwayat
Al-Waqidi yang dipertikaikan kewibawaannya dalam ilmu periwayatan.
Maka, jelas bahawa sandaran kepada sambutan Nuzul Quran pada 17 Ramadhan tidak berasaskan kepada hujah yang dipercayai.
Di sana terdapat pendapat yang lebih kuat
iaitu Nuzul Quran berlaku pada 24 Ramadhan (yakni: pada malam 25). Ia
berdasarkan satu hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam:
“Diturunkan Suhuf Ibrahim a.s. pada malam
pertama Ramadhan. Diturunkan Taurat pada 6 Ramadhan. Dan (diturunkan)
Injil pada 13 Ramadhan. Dan diturunkan Al-Furqan (Al-Quran) pada 24
Ramadhan”.
Direkod dalam Musnad Ahmad (no: 16984), dan Mukjam Kabir Oleh Tabarani (no: 18036). Al-Albani menilainya sebagai hasan. (Silsilah Sahihah 4/104)
Direkod dalam Musnad Ahmad (no: 16984), dan Mukjam Kabir Oleh Tabarani (no: 18036). Al-Albani menilainya sebagai hasan. (Silsilah Sahihah 4/104)
Antara dua tarikh iaitu 17 Ramadhan dan 24 Ramadhan, ternyata tarikh 24 Ramadhan lebih kukuh dari sudut fakta dan riwayat.
2) Adakah terdapat anjuran sambutan Nuzul Quran?
Samada kita berpegang kepada tarikh 17
atau 24, mahupun tarikh-tarikh lain, persoalan kedua ialah adakah syarak
menganjurkan mengadakan sambutan apabila tibanya tarikh ini?
Wujudkah dalam dewan sunnah walau satu
hadis yang bermaksud hendaklah dianjurkan apa-apa perayaan apabila tiba
tarikh Nuzul Quran ini? Jawapan yang pasti ialah: Tiada!!
Beberapa dekad yang lalu pada tahun 1966,
Kerajaan Pakistan melalui keduatannya di Arab Saudi mengutusi Kerajaan
Arab Saudi meminta supaya dipastikan tarikh yang tepat terhadap Nuzul
Quran. Ketika itu Pakistan bercadang membuat sambutan perayaan 1400
tahun Nuzul Quran. Oleh kerana banyak pendapat tentang tarikhnya di
kalangan ulama Pakistan, kerajaan Pakistan meminta ketetapan tarikh
daripada Kerajaan Arab Saudi.
Antara kandungan surat jawapan daripada Mufti Besar Arab Saudi ketika itu, Syeikh Muhammad bin Ibrahim Ali al-Syeikh ialah:
“Manakala perbahasan tentang keharusan
menjadikan hari Nuzul Quran sebagai perayaan yang disambut saban tahun,
maka sungguhpun tujuan penganjurnya baik, tetapi oleh kerana ia tidak
dianjurkan syarak, tidak warid daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam,
juga tidak dinukilkan dari seorang pun khulafa rasyidin, dan seluruh
sahabat dan tabien, tidak juga dinukilkan daripada empat Imam mazhab,
Abu Hanifah, Malik, Syafie, dan Ahmad, dan tidak juga daripada imam-imam
lain yang dituruti dari kalangan salaf dan khalaf, maka hendaklah
diambil perhatian bahawa perbuatan seumpama ini adalah tidak harus dari
segi syarak.”
Ini bererti perayaan Nuzul Quran yang
disambut oleh masyarakat hari ini rupa-rupanya tidak ada langsung
anjurannya daripada syarak. Ditambah pula dengan kedhaifan dalil yang
menjadi hujah bagi tarikh 17 Ramadhan.
Yang paling saya ingin tekankan di sini,
ialah dua elemen penting yang patut menjadi dasar dalam apa-apa sambutan
perayaan dalam Islam. Pertama: Menilai kesahihan tarikh peristiwa.
Kedua: Memastikan wujudkah anjuran syarak untuk diadakan perayaan
sempenanya.
Dengan menyelesaikan dua jawapan secara
akademik dan berfakta, In Sya Allah tindakan kita tidak akan terpesong
daripada dasar-dasar Islam.
Wallahu A’lam.
Terima kasih share ilmu ni ya. Sangat bermanfaat :D
BalasPadamSolusi No Satu Untuk Penyakit Kencing Tidak Lawas Klik link.
Ubat Lawas Kencing.